Bądź aktywny bez kontuzji.

Dziś parę słów o roli wkładek w przypadku osób aktywnych czyli tych którzy biegają, chodzą z kijkami, jeżdżą na rolkach, łyżwach i nartach.

Wkładki ortopedyczne dla biegaczy

Trzeba sobie zdawać sprawę , że pewne nieprawidłowości, które nie dają na co dzień objawów (być może „jeszcze” nie dają) mogą być przyczyna problemów gdy zaczynamy używać naszych stóp w sposób bardziej intensywny, wymagający czy ekstremalny. Kontuzje , które wśród biegaczy sieją postrach takie jak zapalenie rozcięgna podeszwowego, zapalenie ścięgna Achillesa itp często nie biorą się bez powodu. Np. nadpronacja czyli koślawość (wspominana we wcześniejszych wpisach) powoduje nieprawidłowe obciążenie i napięcie rozcięgna – więc przy intensywnych treningach w zasadzie to kwestia czasu, kiedy zaczną się problemy. Oczywiście wpływa na to wiele czynników takich jak kondycja mięśni i wiązadeł, wiek, waga, obuwie, podłoże, itp. Warto zatem wykonać badanie stóp aby mieć świadomość i zabezpieczyć je przed problemami bólowymi .

Absolutnie nikogo nie namawiam do braku aktywności !!!!

Podczas badania komputerowego jesteśmy w stanie określić jak przebiega proces chodzenia, jakie problemy już występują w stopie i na tej podstawie dobrać wkładki. Dobór wkładek to:

  1. zidentyfikowanie problemów natury ortopedycznej w stopach i odpowiednie korekcje
  2. określenie potrzeby pacjenta czyli główne zastosowanie wkładek a co za tym idzie dobranie materiałów do wykonania wkładek indywidualnych

Materiały to bardzo ważna sprawa w filozofii wkładek dla biegaczy. Od nich zależą funkcje uzyskane we wkładkach jak i ich wpływ na stopę. Wkładki dla sportowców z reguły wykonuję z materiałów, które w tylnej części posiadają tworzywo dające amortyzację zaś w przedniej ochronę przodostopia i zwrot energii co powoduje większą wydajność ruchu. Kolejnym składnikiem wkładek indywidualnych są sztywniki które podtrzymują i stabilizują tyłostopie w odpowiednich skorygowanych pozycjach. Jednakże ideą wkładek jest ich praca wraz ze stopą tak by nie rozleniwiały struktur lecz je wzmacniały.

Wkładka sportowa Capron

Wkładka sportowa

M227 dessus

Wkładka Multisport Capron

M227

Warstwy wkładek Multisport

M716 dessous

Wkładka sportowa lekkoatletyczna

M716 dessus

Wkładka indywidualna lekkoatletyka Capron

M716

Warstwy wkładki lekkoatletyczne Capron

Ponad to wkładki do obuwia mają też dać komfort i wygodę jakże potrzebne na długich dystansach czy wycieczkach górskich.

W takim razie jakie wkładki do biegania kupić, a może buty?

Często badane osoby zadają mi pytanie „to jakie buty mam kupić, dla pronatorów czy supinatorów?” Ja osobiście nie jestem fanką takich butów – uważam , że lepiej kupić dobre obuwie neutralne i zaaplikować do nich wkładki indywidualne, które uwzględnią każdą stopę z osobna w takim zakresie jak trzeba. Często bowiem zdarza się, że gdy pacjent stoi to tyłostopie ustawione jest szpotawo, ale gdy zaczyna chodzić mamy do czynienia z nadpronacją. Żadne buty tego nie uwzględnią zaś dla takiej osoby buty dla supinatorów pogłębią problem podczas ruchu.

Podczas wszelkiej aktywności sportowej i na codzień nie zapominajmy o rozciąganiu. Jest ono w naszym kraju mocno niedoceniane a bardzo ważne. W kontekście stóp – rozciągać należy mięśnie łydek. To naprawdę bardzo ważne.

A co po bieganiu czy długim spacerze z kijkami? Rozciąganie i relaks. Oglądając dobry film można dać stopom nagrodę i założyć skarpety separatory w ulubionym kolorze. Można je kupić w moim sklepiku.

skarpety na stopach

Także podsumowując : Bądźmy aktywni ale mądrze i nie dajmy się zaskoczyć kontuzji

 

 

No votes yet.
Please wait...